Cornelia
    Hej, jag har ett tag nu funderat på att bli obducent men undrar hur processen ser ut? Vilka program man behöver läsa samt hur många år emellan man behöver jobba etc.
    sen undrar jag också hur mycket högskolepoäng som krävs för utbildningarna och hur man för om man inte har tillräckligt med poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia,
    Obducenter är läkare som saknar specialistutbildning inom patologi, men tar på sig Patologens roll vid obduktioner. Det kan exempelvis handla om en läkare som befinner sig under utbildning till Patolog, eller en kliniker/allmänläkare som sköter obduktionerna på sjukhus där man saknar patologklinik och därmed saknar också specialister i Patologi.
    Det är - alltså- läkarprogrammet, som är en 5,5 år lång utbildning på heltid, som du behöver söka till.

    vänliga hälsningar
    ANNA