Mohamed
    Hej,
    Jag går första året på NANAT och är väldigt intresserad av matte. Har A i alla kurser förutom idrott där jag har B. På min skola så ingår Nat. Specialisering och Retorik i programfördjupning. Har jag förstått det rätt så är programfördjupning kurser som skolan/eleven väljer ut från en lista med kurser som kan ingå i NANAT. Min fråga är då om det är möjligt att byta programfördjupning från Retorik till Matematik Specialisering då jag har mycket större intresse för matte och vill även plugga det i framtiden. Retorik är verkligen en kurs som jag inte vill läsa och skulle vilja ha mer matte i gymnasiet. När det kommer till individuella val kommer jag att välja Franska 4 och Matematik 5 eftersom de ger 1 poäng vardera(har även 0,5 från franska 3 som jag läst). Annars måste jag läsa Matematik Specialisering som en utökad kurs vilket jag inte riktigt vill.
    Mohamed,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vilka kurser som får på Naturvetenskapsprogrammet läsas som programfördjupande kan du se i listan på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf men vilka kurser som just din skola kan erbjuda så att lärarkapacitet räcker och schemat går ihop, kan endast din skola svara på.

    Jag förstår hur du tänker och tycker dina argument är rätt så övertygande, tycker därför du bör på samma sätt förklara dina önskemål för SYV-en på din gymnasieskola och jag hoppas det går att lösa så att du får läsa de kurser du vill!