Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, det stämmer inte att IM: introduktionsprogrammen skulle vara "som om gå om nian".
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY - kan du läsa om den nya utbildningen (som finns från hösten 2019) - Programinriktat val. Just på den IM-programmet går man i en vanlig gymnasieklass men i det ämnet där man "ligger efter" så får man extra-stöd och tanken är att eleven ska läsa ikapp och läsa sedan med sin gymnasieklass mot gymnasieexamen (examensbevis).
    Yrkesintro är det annorlunda: individuell studieplan görs för varje elev; i planen kan ingå att läsa några kurser eller inte läsa några kurser alls utan endast "öva" på det praktiska yrket inom vilket eleven blir, förhoppningsvis, anställbar - t.ex kan ett sådant yrke vara undersköterska, kallskänka eller fordonsmekaniker.

    • : så när man har fått godkänt på det ämnet fortsätter man plugga samma som dom andra i gymnasiet alltså om man har F i vad ska man ska t.ex. Matte så pluggar man 9:an matte tills man blir godkänt. Sedan tar man o pluggar gymnasiet matten om nu jag har förstod rätt.
    • Mikael : På IM:Programinriktat val - ja, så är tanken att det ska vara. Tufft att kämpa och läsa ikapp. Sedan brukar det också finnas få platser på Programinriktat val; svårt att komma in där, men annars så Ja, man läser ikapp och man läser (de flesta av kurserna) tillsammans med sin "vanliga klass".