Urtė
    Hej jag undrar vad är skilland mellan program och kandidat. Så TILL EXEMPEL
    när det finns en sociologiprogrammet eller när det står sociologi, kandidat.
    Vad är liksom skillnaden? Blir man samma sak? Kan man jobba med samma saker osv?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ett program betyder att man har platsgaranti på alla kurser som ingår i programmet, alltså att man inte behöver söka till varje kurs separat och varje gång riskera att inte komma in.
    Program kan vara Olika, vissa av de är kandidatprogram. Med "kandidat" menas att programmet är på minst 3 år på heltid och att man inom programmet läser Huvudämnet á minst 90 högskolepoäng och att även kandidatkurs ingår inom programmet.
    Det kan finnas 2-åriga program, som är för korta för att kunna leda till kandidatexamen. Det kan också finnas 3-åriga program som inte leder till kandidatexamen t.ex pga det inte ingår minst 90 högskolepoäng inom samma ämne och/eller pga ingen kandidatkurs ingår.

    För att jämföra program var god se vilka kurser som ingår. Läs på programmens webbplatser. Kontakta studievägledare som jobbar på de programmen som intresserar dig.