Matilda
    Undrar vad som är skillnaden mellan programfördjupning och individuellt val? Och är det maxpoäng i programfördjupning som i individuellt val?
    • : Och är det man väljer där samma alla tre år? Inte omval inför varje år?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns listor på vilka kurser som får läsas som Programfördjupning på varje prigram och antal poäng är olika för varje program och ibland även olika på inriktningar i samma program. Vilket program är du intresserad av?

    Individ val är det vilka kurser som helst 200 poäng på alla nationella program.

    • : HU - språk. Men vad är skillnaden mellan individuell val och programfördjupning? Och måste jg läsa matte 3b för att kunna läsa matte 4, etc?
    • Mikael : Kurser i matten bygger direkt på varandra: förkunskap innan matte4 ger en av kurserna matte 3b eller 3c.
    • Mikael : Inom individ.val får vilka som helst kurser läsas men inom Programfördjupning - bara dem från listan på vilka kurser som får läsas PÅ JUST DET PROGRAMMET.
    • : Ok, men är programfördjupning samma alla tre år eller väljer man om? Jag får inte grepp om hur stor en kurs egentligen är, täcker den liksom tre år? Som det står i strukturplanen t.ex; Matematik 1b. Läser jag bara den kursen i tre år eller är den färdig efter ett år? Gäller strukturplanen för bara ettan eller för alla åren?
    • Anna : Strukturplanen är för alla 3 år. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Strukturplanen för varje program är en Översikt för alla tre år på gymnasiet.

    t.ex på alla högskoleförberedande program läser man Svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3 - och då läser man 1-an under åk1, sv2 - under åk2 och sv3 - under åk3.

    Engelska brukar man läsa så här: eng5 - under åk1 och eng6 - under åk2. Sedan de elever som valde även läsa eng7 - läser den under åk3.

    de flesta gmnasiaala kurser är på 100 poäng = 100 undervisningstimmar och ofta läser man en 100 poängskurs under ett läsår, men det förekommer avvikelser och man kan läsa en 100 poängskurs på kortare tid.

    Oftast läser alla elever på ett visst program samma kurser under åk1, och till åk2 väljer de några valbara kurser - inom programfördjupningen och en 100 poängskurs /eller 2 stycken 50-poängskurser/ inom Individuellt val.

    Till åk3 väljer man ännu en 100 poängskurs /eller 2 stycken 50-poängskurser/ inom Individuellt val och ännu någon eller några kurser inom Programfördjupningen. Sammanlagt måste man läsa på alla program minst 2500 poäng - under 3 år, för att uppfylla Kraven för gymnasieexamen>>

    Individuellt val är det 200 poång på alla nationella program men antal poäng Programfördjupning är olika på olika program och kan även vara olika på Olika inriktningar - inom Samma program. Det får man se på varje program - separat.

    Utöver de obligatoriska 2500 poängen kan man också ibland få läsa extrakurser (enligt rektors beslut), som kallas för "utökade kurser".