David
    Jag har gjort flera sökningar om tandhygienist och tycker det är väldigt intressant och kan tänka mig att söka till i framtiden. Enda frågan är att i vissa högskolor så studerar man på 2 år och i andra under 3 år. det sägs att det har något med hp att göra, men vad menar man egentligen? Är det svårare att studera som tandhygienist i två år på grund av att man blir pressad under ett så kort tid eller? Behöver man komplettera efter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    Tandhygienistprogrammet finns vid flera universitet/högskolor på olika orter i Sverige. Programmens längd varjerar: det finns tvååriga program (120 högskolepoäng) och treåriga program (180 högskolepoäng).

    Inom tandhygienistutbildningen ingår alltså två olika examina former:
    tandhygienistexamen – Higher Education Diploma in Dental Hygiene (120 hp)
    och
    kandidatexamen i oral hälsa - Degree of Bachelor of Science in Oral Health (180 hp). Akademisk nivå uppnås efter genomfört program med 180 hp.
    Studenterna som antas till det 3-åriga tandhygienistprogrammet kan efter 2 år ta ut en yrkesexamen som tandhygienist samt söka en legitimation hos Socialstyrelsen för att börja arbeta. Det 3;dje året är ett fördjupnings år med examensarbete för att kunna få ut en kandidatexamen i oral hälsa.
    Det är numera vanligt att arbetsgivarna önskar att en tandhygienist har läst det sista fördjupnings året och vissa arbetsgivare kan t.ex ha det som krav för anställning av tandhygienister. Det har sedan ett tag legat ett förslag hos regeringen på att tandhygienistprogrammet ska utökas till att bli 3 år i framtiden men det är inte klart ännu (januari 2017).
    Tandhygienistföreningen atbetar aktivt för att utbildningen ska bli 3-årig. Efter utbildningen finns det ett flertal kurser man kan läsa. Som tandhygienist med 180 hp kan man även välja den akademiska vägen med magisterprogrammet, och forskarutbildningar.
    Vid Umeå Universitet finns påbyggnadsutbildning för tandhygienister: ett års utbildning i Oral hälsa som ges på heltid (60 högskolepoäng). Behörighet till påbyggnadsutbildning får man om man har den kortare tandhygienistutbildningen á 120 högskolepoäng. Det finns också en fristående klinisk handledningskurs för tandhygienister att söka på Umeå Universitet.

    Efter avslutad kandidatexamen i odontolgisk profylaktik finns det möjlighet att fortsätta studera för magisterexamen in odontologisk profylaktik.

    För mer information kan du besöka www.tandhygienistforening.se

    Bästa häIsningar

    ANNA