Alexander

    Hej, Jag valde att söka utbildningen software engineering men jag har läst också att dataingenjör kan vara ett liknande program. Kan ni förklara skillnaderna? Jag saknar fysik 2 och intresserad mest av matematik och dator grejer (programmering, alltså inte mycket hårdvara). Är datateknik ett motsvarande ord för software engineering på svenska och leder till samma jobb till slut? Föklara gärna så jag förstår :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    de flesta yrken som du är intresserad av, är i Sverige de så kallade icke-reglerade; det innebär att det är Arbetsgivare eller Uppdragsgivare som bestämmer vem får jobbet (alltså vilken utbildning som krävs). Det är därför extremt svårt att ge råd ang.utbildningar.Olika arbetsgivare kan tänka olika och nya utbildningar tillkommer ganska ofta inom den snabbväxande branschen som IT-data är. Undantag: Civilingenjör (inom t.ex datateknik eller inom annat område) är hen som tagit ut civilingenjörsexamen. För att ta ut civilingenjörsexamen och med det bli en Civilingenjör läser man, i Sverige, en 5-årig högskole/universitets utbildning på heltid.

    Vilka utbildningar de verksamma software developer/engineers har, varierar mycket, från självlärda till personer med endast gymnasiekompetens till de som har gymnasieingenjörsexamen (T4, fjärde året på teknikprogrammet) till Civilingenjörer i datateknik.

    Oavsett vilken utbildningsbakgrund du har, måste du behärska framtidens språk – programmering.

    Kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se
    du kan börja med civilingenjor-i-datateknik  men se sedan också på många andra yrken inom data-it

    Om du vill jämföra 2 "konkreta" program på högskolenivå - med varandra: då måste du se kursinnehåll i programmen, och läs för övrigt vad som står om utbildningen på utb.egen webbplats. Det finns tusentals olika högskoleprogram på de svenska högskolor och universitet och de som har detaljerad kunskap om just "det programmet" är de som jobbar på den institutionen där programmet ges - studievägledare, programrektor och utbildningsadministratör + det finns ofta även studerande ambassadörer som själva läser en av utbildningar som ges på den institutionen och kan berätta om utbildningen "inifrån" pga de har personlig erfarenhet att att ha läst just den utbildning.

    Hänvisningar/lästips:
    "På engelska kallas ämnesområdet datateknik för Computer Science eller Software Engineering." - läser vi  under avsnittet JOBB OCH FRAMTID på kth.se/utbildning

    Läs gärna om över 60 st. yrken inom DATA-IT på framtid.se/yrken/data-it