Gustav
    Hej! Jag vill läsa industriell design efter gymnasiet. Jag har hittat några intressanta skolor som Umeå designhögskola, hdk valand ”konstnärlig kandidat i design”, Industridesign kandidat på Lunds universitet. Jag undrar vad som skiljer dessa tre utbildningar åt? Är vissa mer konstnärligt inriktade och vissa mer tekniska? Kan jag få samma jobb oavsett vilken av dessa jag läser? Kan man se vad för kurser man läser i utbildningarna?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    jag vill råda dig läsa noga på utbildningarnas egna webbplatser. Om du där inte kan hitta kursinnehåll, kontakta studievägledare på just den utbildningen och be om information om kursinnehåll. Det brukar på utbildningarnas egna webbplatser stå (i alla fall någonting) om vad man kan göra efter just den utbildningen.

    Se också om du hittar info om hur du kan få kontakt med Studerande ambassadörer (det är de som läser den utbildningen och har i uppdrag att förmedla kunskap om sin utbildning).
    Förutom de utbildningar du nämner i din fråga, finns det fler, t.ex
    på Malmö universitet: mau.se/grafisk-design
    och
    på Tekniska högskolan i Göteborg: chalmers.se/designing-&-produktutveckling

    Det finns även designutbildningar inom yrkeshögskola, se några exempel,nedan:
    utbildning/cm-education-ab/experience-designer
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/digital-designer
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer
    utbildning/nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas