Eleonora
    Hej,

    Vad är skillnaden mellan att studera beteendevetenskap och personalvetenskap/Hr? Vad jag förstått det som så kan de leda till liknande yrken? Tänker långsiktigt

    Mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    både Beteendevetare>> och Personalvetare>> är egentligen "samlingsnamn" för ett stort antal "underyrken". Det är "breda" begrepp och det kan finnas många olika utbildningar som har olika längd och olika inriktningar.
    Du frågar om skillnader - och här tänker jag så här: "personalvetare" tar hand om Personal dvs om de anställda och på så sätt är det ett "smalare" område än "beteendevetare" har som omfattar "alla människor i alla åldrar". Men Personalvetare behöver även ha kunskaper i Arbetsrätt.

    Kort och gott
    Personalvetare - "tar hand" om arbetstagare och är ett yrke mitt emellan beteendevetare och Jurist, skulle jag säga - detta pga de arbetsrättsliga frågor som de hanterar.