Adnan abdi

    Hej, Det är så att jag är intresserad av läsa till datavetenskap och jag hittade 2 utbildningar som jag inte kan välja med. Vilket är Datavetenskapliga programmet i Göteborgs universitet och Datavetenskap - inriktning systemutveckling i högskolan Skövde. Det jag undrar är vad skillnaden mellan dessa 2 utbildningar är då huvudområden är olika? Är jobbmöjligheterna samma? Hur olika är programinnehållet lär man ser mer programmering och matte i Gu? Jag bor i Göteborg och har i meritvärde 15 och har chans att bli antagen i högskolan i Skövde då blir det att pendla 2 timmar förresten funkar det att pendla så långt? För att bli antagen i Göteborgs universitet då behöver jag komplittera med matte 4 och höja meritvärden till 16,8. Om båda utbildningar är nästan samma jag vill undvika läsa upp mina betyg om det inte behövs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adnan, antagningsgränser till utbildningar kan gå upp och ner. De tidigare antagningsgränser som man kan se i antagningsstatistiken ger viss "fingervisning" men hur det blir framöver är det egentligen ingen som vet.

    Och på tal om att pendla... Det är mycket individuellt vad man "tål".

    För att jämföra olika högskoleprogram, se vilka kurser som ingår, prata med studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningar ges. Vad gäller jobbmöjligheter i DATA-IT-branschen, så förändras det fort. Branschen är i snabb utveckling.
    Jag vill också tipsa dig om att högre utbildning inom data-it finns även inom yrkeshögskola. Se gärna några exempel på yh-utbildningar:
    teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-goteborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/webbutvecklare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/game-programmer
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/java-enterprise-utvecklare
    nbi-handelsakademin/front-end-developer-handelsakademin-goteborg
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare
    nbi-handelsakademin/back-end-developer-handelsakademin-goteborg