Irina
    Hej! Jag undrar vad skillnaden är mellan att vara en paralegal respektive affärsjurist. Är man behörig till att bli paralegal med en affärsjuridisk kandidat/mastersexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    För att kunna få jobb som paralegal >> behöver man inte ha en högskoleutbildning - det är en yrkeshögskola som utbildar till paralegal men det är inte otänkbart att man med utbildning till affärsjurist kan jobba som paralegal. Det är som om man med sjuksköterskeutbildningen jobbade som specialistundersköterska t.ex; sådant händer.

    För att bli affärsjurist> Läser man 4,5 år på juristprogrammet på högskolenivå eller fem år (kandidat + master);

    utbildning till paralegal varar i två år och finns inom yrkeshögskola ...