Hanna

    Hej, Jag har länge funderat på vad skillnaden är mellan psykolog och socionom? Har inte båda samma arbetsuppgifter, framförallt i rådgivning? Vad gör en socionom om den jobbar i barnhem (som jag nu fått veta är vanlig arbetsplats för dem) eller inom migration eller F.kasan? Vad är arbetsuppgifterna jämfört med psykologs? Undrar även om man har 18.1 i snittbetyg och ska addera meritvärde från engelska 7 och matte 3, & poäng från högskoleprovet? Vad blir resultatet då? ok, vet att poäng från H.P ska räknas för sig, men andra betyg (som blir 18 i snittbetyg) och man adderar dessa meritvärde (från Eng 7 och matte 3) ? Tack för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    eng.7 ger 1.0 meritpoäng; matte 3 ger 0.5 meritpoäng, om det till "din utbildning" krävs endast matte 2, ej högre matte.

    Men betygen i eng7 och matte3 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal, därför kan den totala höjningen bli högre eller lägre än + 1,5. Ju högre betygen i eng7 och matte 3 du får, desto högre blir den totala höjningen.

    Ang. skillnad mellan yrken - Socionom och Psykolog
    Det är många "olika skillnader". Du får gärna läsa om yrken på www.framtid.se - där över 2.000 yrken beskrivs; du kan även kika på en sammanfattning - Socionomyrken och på yrkespresentation Psykologisk coach.

    Den vanligaste arbetsplatsen för nyutexaminerad socionom är Social tjänsten på kommunen; att "ta hand" om social.bidragen: beslut och utbetalningar; tanken är att även motiverande samtal ska genomföras, men det hinns tyvärr ofta inte med. En nyutexaminerad socionom kan "i värsta fall" ha ca 120 familjer som uppbär social bidrag " på sin tjänst " och ska då hinna gå igenom alla kvitton på deras utgifter och godkänna vissa av dem och underkänna andra och hinner då inte prata med de personerna som man ska hjälpa att bli självförsörjande.
    Sedan försöker många, efter några år, söka sig vidare - till exempel vill bli Kuratorer. Kuratorstjänster är rätt så efterfrågade, alltså många söker varje kuratorstjänst och konkurrensen är hård. En "vanlig kurator" t.ex skolkurator är ännu inte en legitimations-yrke och arbetsgivare kan, om hen vill, anställa vem hen tycker passar (behöver inte vara just socionomexamen i grunden). Men  det är känt att utan socionomexamen är det extremt ovanligt att man blir anställd som Kurator.

    Reglerade yrken (där legitimation krävs) - är Psykolog och "sjukhus-kurator", ändring från i år - från 1 juli 2019... innan dess var inte sjukhus-kurator (rätt yrkesnamn kurator-inom-hälso-och-sjukvården) legitimations-yrke.

    Psykologer kan ställa diagnoser; det får inte socionomer/kuratorer göra. Det är en viktig skillnad.
    utbildning till psykolog är längre än till socionom/kurator... och det är svårare att komma in på psykologprogrammet.
    Det finns ett psykolog-program som är inriktat just mot "idrotts-psykologi". Ngt. sådant program för socionomer/kuratorer känner vi inte till... - så det finns ett antal olika saker som skiljer yrken och vägar till yrken - åt...