Hej Tim,

    det vi vet om olika yrken inom DATA-IT berättar vi i beskrivningar på framtid.se/yrken/data-it Vi som brukar svara här på FRåGA SYV är inte experter på data-yrken utan "allmänna studie- och yrkesvägledare" som har översiktlig kunskap om "alla yrken". :)

    Vad gäller DATA-IT yrken, så har följande uppfattning (påstår inte att jag har 100%-rätt, dock):
    De flesta av data-it-yrken är icke-reglerade där de inte finns en tydlig beskrivning om vilken utbildning som krävs och yrken kan gå in i varandra, man kan alltså jobba inom flera olika data-it-yrken samtidigt och personer kan ha ganska olika arbetsuppgifter även om deras arbetstitel är exakt samma.
    Ställer du din fråga till olika dataföretag, kan du få ganska olika svar, är jag rätt säker på. De kan t.ex svara "hos oss gör webbutvecklare de här arbetsuppgifter... " och på ett annat företag kan då svara: "men hos oss gör hen detta..." och det kan vara ganska stor skillnad på vad webbutvecklare gör.
    Webbprogrammerare (som ofta i folkmun kallas för "Programmerare") är också ett rätt så "vitt" begrepp. Programmering kan vara uppdelat i "olika fack". Det finns också många olika programmeringsspråk... så det hela är rätt så komplicerat + utvecklingen inom branschen går oerhört fort och även nya yrken skapas, t.ex för inte så länge sedan visste ingen vad VR-utvecklare eller VR-producent skulle vara för någonting och idag jobbar ett antal personer inom det yrket.

    Om det är viktigt för dig att få ett mer exakt svar på den frågan som du ställde här nu, råder jag dig att vända dig till studievägledare på de institutioner på de svenska lärosätena där relevanta för frågan utbildningar ges.