Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam!

    Högskola och Universitet i Sverige är i princip samma sak. Läs på den här sidan. Alla högskoleutbildningar som finns på högskolor/universitet i Sverige hittar du via www.studera.nu

    Men Folkhögskola är det en annan skolform. Alla folkhögskoleutbildningar hittar du via www.folkhogskola.nu och det finns alla de olika utbildningar på folkhögskolor - på grundskolenivå, på gymnasial nivå och på eftergymnasial nivå (exempel på en eftergymnasial utbildning på Folkhögskolorna är den som leder till att man kan arbeta som Fritidsledare).

    Sedan finns det också andra eftergymnasiala utbildningar - KKU (konst och kulturutbildningar) och Yrkeshögskola.

    Du undrar om språkstudier. Vilket språk vill du lära dig? Man kan lära sig språk även genom självstudier och på olika Studieförbund.

    Hör av dig och berätta lite mer om vad du vill lära dig...

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Studieförbund finns det många olika:

    Medborgarskolan svarade på vår förfrågan så här - "En helgkurs, lördag-söndag 11-12 juni kl. 10.00-14.30. Där finns det lediga platser än så länge. Avgiften är 1 150 kr. Vad gäller åldersgräns vill vi gärna att deltagaren är minst 16 år. Om personen är yngre får vi diskutera med ledaren om hon tycker att det kan fungera med en yngre person i gruppen rent pedagogiskt." Om du är intresserad av att anmäla dig till den kursen, kontakta [email protected]

    Andra studieförbund heter:

    Sensus, läs på deras hemsida här >>

    Vuxenskolan, läs på deras hemsida här >>

    ABF, läs på deras hemsida här >>

    Du kan också kontakta Teckenbro via [email protected] och fråga dem var, när och hur du kan studera Teckenspråk.

    Se även på den här hemsidan. Det är en förening för bl a teckenspråkintresserade /men tyvärr i Gävleborgs län - och du bor ju i Stockholm/ men du kanske ser ngt intressant på deras hemsida och du kan definitivt kontakta dem och fråga om de känner till något ställe i Stockholm där du kan börja lära dig teckenspråk.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Hej! Jag vill lära mig teckenspråk, det är lite svårt att lära sig själv för mig just nu. Hur kan jag studera på olika studieförbund?
    • Julia : Jag ska utöka mitt svar till dig nu.
    • : Tack så mycket för svaret, jag har också mycket tid kvar tills jag ska ansöka- ungefär ett år :D. Tack för att ni har skapat sidan som har gett mig många råd och svar- och jag hoppas att jag kan använda den mer i framtiden!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du kan gilla oss på Facebook om du vill, https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och vi tackar på förhand för det i så fall! ANNA
    Läs alla kommentarer