Anna
    Hej! Jag går första året på natur natur och vill efter studenten jobba inom naturvetenskap, det lutar åt biologi just nu. Jag vill forska och stå på ett eget labb när jag kommer ut i arbetslivet men även använda min forskning och vara med och komma på tekniska lösningar. Det gör mig lite kluven mellan att utbilda mig till forskare respektive civilingenjör. Jag undrar vad skillnaden mellan dessa är och man kan kombinera de inom något yrke, jag har läst lite om att bli forskaringenjör. Om jag nu ska bli forskaringenjör, ska jag utbilda mig till civilingenör eller forskare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    Forskare är ett samlingsnamn, ett "begrepp" som inkluderar ett stort antal olika yrken - man kan bli forskare inom oändligt antal olika kunskapsområden, ex. Skolforskare, skogsforskare, framtidsforskare eller forskare inom metabolomik.
    Det som är gemensamt för alla forskare är att de har mycket hög och lång akademisk utbildning. I "botten" måste de ha minst fyra års studier på universietsnivå, ofta längre - minst fem år och sedan komma in på forskarutbildningen som innebär ännu 4 års studier (som doktorander). Det är alltså vanligt att man innan man kan börja titulera sig som forskare, har läst minst 9 år på heltid på universitetsnivån.

    Du skriver att du är intresserad - om jag förstår det rätt - av biologi. Du går idag åk1 på gymnasiet; det dröjer nästan 2 år till innan du kan söka till eftergymnasiala utbildningar, och det är kanske lite för tidigt att planera i detalj - detta skriver jag inte för att slippa ge konkret svar på dina frågor, utan mest för att vi idag kan inte veta exakt vilka utbildningar som kommer att finnas från hösten 2020. Vi kan givetvis anta att både Civilingenjörsutbildningar och kandidatprogrammen i biologi kommer att erbjudas på flera olika universitet i Sverige även från hösten 2020, men vi vet inte exakt VILKA program, med vilka inriktningar och på vilka universitet som kommer att erbjudas då...
    Utbud av akademiska utbildningar /som finns idag/ - kan du se på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu men det är dagens utbud och du ska söka om 2 år.
    Det är bra att du tar din framtida karriär på stort allvar och funderar noga redan nu. Dock är det, som sagt, omöjligt att på lång sikt planera i detalj - då du kanske riktar in dig på något program som finns idag, men kanske inte finns om 2 år... :(
    Därför är det bättre att planera "i stora drag" - exepelvis att du inriktar dig på BIOLOGI och kanske börjar samla material inför ditt GA, gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs i åk3, i vilken du blir tvungen att få godkänt betyg i, för att kunna ta ut examensbevis och bli behörig till högskolestudier.
    ****
    Du kan med fördel läsa om många olika yrken på www.framtid.se
    Det är också jättebra om du kan fråga dina lärare i de naturvetenskapliga ämnen - vad de kan ge för tips och råd - inför ditt framtida karriärval.
    Läs om olika rön inom de forskningsområden som intresserar dig mest. På så sätt kan du "utkristallisera" just de specialområden som du i framtiden vill fördjupa dig inom.

    ***
    Du frågar också vad skillnad är mellan Civilingenjör, forskare och forskningsingenjör.
    Civilingenjör är en Ingenjör som tar examen efter fem års studier på heltid på högskola eller universitet; civilingenjör kan man bli inom många olika områden - ex. Civilingenjör i datateknik; civilingenjör i farkostteknik; eller i maskinteknik.
    Forskare har mycket längre utbildning än civilingenjör. En civilingenjör kan på sikt bli forskare; för det krävs minst ytterligare fyra års studier.
    Forskningsingenjör är en person som har ingenjörsutbildning "i botten" och går forskningsutbildning sen. Forskningsingenjör kan man bli inom en mängd olika tekniska områden.

    Hoppas någonting i mitt svar kan bli till hjälp!
    ANNA