Andrina
    Kan ena gå i konkurs enklare än den andra? Och är det större risk att gå på en friskola än en kommunal? Vad finns det för fördelar och nackdelar med båda?

    2 Svar

    Kristoffer SYV på FrågaSYV

    Hej Andrina!
    Det är mycket svårt att svara på din fråga eftersom det beror på många olika faktorer. Generellt så skall det inte vara någon skillnad att gå på en friskola eller en kommunal skola, förutom att det är olika "huvudmän" (ansvariga för skolan och verksamheten). Man kan inte säga att det är bättre eller sämre att gå på en skola bara för att de har en viss huvudman. Dessutom så har Skolinspektionen till uppgift att kontrollera så att alla gymnasieskolor uppfyller de krav som ställs för att få driva en skola och det gäller båda friskolor och kommunala skolor.

    Friskolor har funnits i många år nu och det är ofta ett privat företag som känner att de vill starta en skola, kanske vill de erbjuda en viss pedagogisk inriktning eller att man vill satsa på ett visst utbildningsutbud (men detta kan även en komunal skola göra).

    När det gäller risk för konkurs så kan både en friskola eller en kommunal skola bli tvugna att lägga ned verksamheten av olika skäl. Ett skäl kan vara att man inte får tillräckligt med sökande till verksamheten. OM en skola skulle behöva lägga ned så brukar eleverna tas över av en annan skola i närheten, så rent praktiskt brukar det lösa sig för de elever som går på skolan som lägger ned.

    Detta är en känslig fråga Andrina och det vore fel av oss att rekommendera det ena eller det andra alternativet. Det bästa är nog att du i första hand fokuserar på vilket program/inriktning du vill studera och sedan kontrollera vilka skolor som erbjuder det, inom det geografiska område du kan tänka dig.

    Slutligen bör du gå på skolornas öppna hus och där ställa frågor om verksamheten och då tror jag du får en känsla av om det är en skola du vill studera på eller inte, oavsett om det är en friskola eller en kommunal skola. Man kanske skall vara lite extra frågvis om det är en helt nystartad skola du funderar på. Då kan det vara extra viktigt att t ex. fråga vad som händer OM det skulle bli problem, alltså om det finns en plan för vad som händer med studenterna vid ett eventuellt misslyckande.

    Lycka till med valet!

    Kristoffer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,vi fick nu svar från Friskolornas Riksförbund; var god läs deras svar nedan:

    "Hej!

    Både kommunala, landstingsdrivna och fristående gymnasieskolor kan stängas om det inte finns förutsättningar för att driva skolan vidare.

    Det som ligger till grund för om en skola tvingas stänga är i de allra flesta fall att inte tillräckligt med elever söker sig till skolan.

    Därför kan det vara bra att titta på om skolan eller programmet har ungefär så många elever som de har planerat för. Om det rör sig om en tillfällig nedgång eller om en skola med flera program behöver inte minskat intresse för ett program betyda att programmet eller skolan stängs.

    Att skolor stängs plötsligt är väldigt ovanligt. Om en skola planerar att stänga sin verksamhet eller lägga ner ett program skulle jag säga att det vanligaste är att de som finns på skolan/programmet får gå klart sina tre år samtidigt som man inte tar in nya elever.

    Bästa hälsningar
    Friskolornas Riksförbund".