Hej Sofie,
    Universitet är en sort "högskola" och exakt samma utbildning kan finnas på högskola i en stad och Universitet i en annan stad. En högskola ansöker om att bli erkänd som Universitet och ansökan blir beviljad om högskola uppfyller vissa krav, som t.ex. tillräckligt stort antal anställda lektorer som har disputerat och har doktorsgrad; om forskning på högre nivå bedrivs på högskolan - då blir högskola "kvalitetsstämplad" & får kalla sig Universitet.
    Yrkeshögskola är ett samlingsnamn på ett stort antal olika Yrkeshögskoleutbildningar. Det är utbildningar på eftergymnasialnivå. De är OFTAST kortare än högskoleutbildnignar och innehåller minst en fjärde del praktik. Längd på yrkeshögskoleutbildningar är på mellan en termin och fem terminer.

    Det är olika OFTAST yrken som utbildas på högskola/Universitet och på yrkeshögskola, t.ex. sjuksköterska är en högskoleutbildning och ambulanssjukvårdare - en yrkeshögskoleutbildning.
    Men "ingenjör" kan man bli både på högskola och på en yrkeshögskola. Efter YH utbildning får man yrkeshögskoleexamen.

    Behörighet till högskola kräver flera gymnasiekurser.
    Behörighet till yrkeshögskola kräver OFTAST arbetslivserfarenhet /minst ett år/.
    Som obehörig (om man saknar någon kurs) är det lättare att komma in på en YHutbildning då 20 % av sökande får tas in "på undantag" - de utbildningsansvariga får göra bedömning om en sökande har förutsättningar att klara av utbildningen och fatta beslut att ta in även om personen inte formellt uppfyller alla behörighetskraven. Dock är det högst 20% av sökande som får tas in som obehöriga.

    Till en högskoleutbildning är det mycket svårt att komma in om man inte uppfyller alla behörighetskrav. Det är Rektor på högskola/Universitet som man bör kontakta och be om dispens, som beviljas ytterst sällan. Dock, kan man söka på Reell kompetens /då sammantagen bedömning görs och man kan bli bedömd att vara "behörig"; för det krävs, som regel, ganska lång arbetslivserfarenhet inom rätt bransch/.

    Jag hoppas att jag har nu svarat på din fråga. Hör annars av dig igen!
    Mvh
    Anna SYV