Nivethan
    Hejsan undrar vad är skillnaden meellan dessa utbildning... Högskoleingenjör Datateknik och mot Dataingenjör... Har hört de är samma sak med olika namn... Båda är 180p med en högskoleexamen...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    "ingenjör" och "dataingenjör" är inte skyddade titlar och nästan vem som helst kan kalla sig för en ingenjör (eller för dataingenjör) - därför är det omöjligt att ge ett generellt svar om hur de olika ingenjörs och data-ingenjörsutbildningar skiljer sig åt (eller Om de skiljer sig åt, över huvudet taget).
    Om det är - som du skriver - "samma sak med olika namn" eller om innehåll är mycket eller "lite" olika, får man se på vilka kurser som ingår i just de 2 utbildningar som du vill jämföra. Om båda är på 180 högskolepoäng (vilket motsvarar 3 års studier på högskolenivå på heltid), då är de lika "stora", har alltså samma "volum" (lika många utbildningstimmar, totalt sett). Sedan om olika långa praktik-perioder ingår eller om praktik ingår, över huvudet taget samt exakt vilka kurser som ingår, får man titta noga på just de 2 utbildingar som du vill jämföra.
    Ingenjörsutbildningar med samma namn på olika lärosäten (högskolor/universitet) kan ha olika kurs-innehåll. Vilken utbildning som passar just dig bäst eller vilken utbildning som din framtida arbetsgivare kommer att föredra, går inte att ge ett generellt svar på... du får kika på utbildningarnas innehåll; prata med studievägledare på alla de utbildningar som du är intresserad av; tänk också på bostadssituationen. Om utbildningarna som du är intresserad av är "på plats" (ej distans), tänk på att du blir tvungen att skaffa dig bostad på utbildningsorten, vilket kan bli svårt (tyvärr).
    Vänligen

    Julia SYV