Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandrine,

    din fråga bör ställas till en Lärare i Idrott och hälsa. :)

    Det som studie- och yrkesvägledare vet om kurser i Idrott kan man läsa i kursbeskrivningen som finns på Skolverkets hemsida>>>

    Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

    • Upplevelsebaserade rörelseaktiviteter utomhus, till exempel paddling, klättring, ridning, orientering, friluftsliv och geografiskt betingade aktiviteter som skidåkning.
    • Fysiologiska och psykologiska effekter av träning och fysisk aktivitet.
    • Musik, rytm och dans som inspiration för att utveckla kroppslig förmåga.
    • Hälsobegreppets grunder. Hälsofrämjande arbetssätt samt hur arbetssätten kan dokumenteras.
    • Riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter, till exempel överträning och skador i samband med idrott och motionsaktiviteter.
    • Idrott, dans och motionsaktiviteter som samhällsfenomen och som sociala och kulturella verktyg.
    • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.
    • Miljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter.

    Du kan läsa om båda kurser på Skolverkets hemsida. Du kan också försöka ställa din fråga till lärare i idrott och hälsa som undervisar i båda kurser och kan därför jämföra dem med varandra.