Magnus
    En snabb och dum fråga kommer.. vad är det för skillnad på komunala och fristående skolor kan vem som helst gå på dom?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Jag tycker det var en klok fråga! En kommunal skola är som du hör på namnet - kommunen är ansvarig för skolan. En friskola är ofta privatägd och fungerar som ett företag.

    Den största skillnaden är att man alltid blir förstahandsmottagen på en friskola var man än bor i landet medan kommunala skolor först och främst tar in de elever som bor i den egna kommunen eller i samverkansområdet.