Tomas
    Vad är egentligen skillnaden mellan logistiker och e-handelslogistiker, kan man jobba inom tillverkningsindustrin med en utbildning till e-handelslogistiker eller är det mest inriktat på butiker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tomas,
    yrken logistiker och e-handelslogistiker är i Sverige (i alla fall ännu) inte reglerade, alltså finns inga strikta regler om vilken utbildning man måste ha. Arbetsgivare får anställa fritt vem de vill. Man kan även bli utbildad på arbetsplatsen (om arbetsgivaren anser att det är en lämplig person med lämplig utb.bakgrund och tidigare erfarenhet i arbetslivet är det inte förbjudet att anställa utan någon utbildning inom logistik och utbilda på arbetsplatsen "learning by doing").
    Det går därför att endast ge generell info om yrken Logistiker och E-handelslogistiker och för övrigt måste vi hänvisa till de utbildningsansvariga som erbjuder utbildningar inom den branschen och till arbetsgivare med frågor om vilken utbildning som passar till vilka framtida arbetsuppgifter.