Berken

    Hej, Läser nu 3e året på gymnasiet och står snart inför det stora valet av program för högskolan. Det jag är osäker på är, vad är den största skillnaden mellan att läsa industriell ekonomi som ett program kontra läsa något mer teknisk som farkost teknik eller maskinteknik och sedan ta en master i industriell ekonomi? Skulle det gynna/skada mig på något vis om jag tog en teknisk bas på 3 år och sedan bara läste mastern i industriell ekonomi eller kräver dom flesta branscher att man läst alla 5 åren? Tänker ifall det ja ske skulle vara mer gynnande att visa att man är bred med både den ekonomiska och tekniska kunskapen istället för att vara helt tekniskt inriktad eller helt ekonomiskt inriktad. Kollar framförallt på KTH.

    Menar då att läsa civilingenjör och med master menar jag master inom den 5åriga utbildningen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag läser att du skriver "sedan tog master", men det är ju konkurrens om platser på masterprogrammet och bara för att man är behörig och söker betyder inte alls att man kommer in.
    Om du kommer in på ett 5-årigt program så har du sedan platsgaranti på alla kurser som ingår i programmet. Men om du kommer in på ett 3-årigt program och tar examen, söker du sedan som "en vanlig sökande" tillsammans med många andra som söker till samma utbildning - till utbildning på avancerad nivå, t.ex till masterprogrammet. För det första, så kan man inte veta vilka masterprogram som blir sökbara om 3 år... utbildningsutbud förändras. Om du hittar "rätt" för dig masterprogram att söka - så konkurrerar du om plats. Urval kan gå på "det totala antalet godkända högskolepoäng", alltså kanske de som har förutom det 3-åriga utbildningen läst ännu några terminer till, kommer in men de som endast har 3-årig utbildning sedan innan - blir utan plats.
    Söker man till ett 3-årigt program måste man vara beredd att "endast" gå just den utbildningen och inte tänka på att man "garanterat" kommer läsa mer, för inga sådana garantier finns ju.
    Om du inte kan tänka dig söka jobb direkt efter det 3-åriga programmet och jobba sedan utan att läsa ngt mer, så tänk om. Sök det programmet som du kan tänka dig jobba direkt efter. Bra att ha ambitioner om längre studier, men pga det inte kan garanteras att ens hitta ngn lämplig påbyggnadsutbildning att söka till - rekommenderar vi att söka endast de utbildningar som man kan (i värsta fall) bli "nöjd med" utan några ytterligare studier.

    ang.vad arbetsgivare föredrar: 5-årigt program eller 3-årigt + master, så är det extremt svårt att säga, därför att olika arbetsgivare kan tänka olika.

    • : Hej. Menade med master att jag kommer välja mastern inom mim 5åriga utbildning. Har inte kollat på 3åriga utbildningar utan jämför mellan det båda civilingenjörs utbildningarna
    • Anna :

      Bra att du la till "Menar då att läsa civilingenjör och med master menar jag master inom den 5åriga utbildningen." i slutet av din fråga. :) Så, du väljer mellan 2 st. civilingenjörsprogram?
      ang.vad arbetsgivare föredrar, så är det extremt svårt att säga, därför att olika arbetsgivare kan tänka olika. Jag vill därför råda dig utgå från dina intressen, vad du tycker är roligare att läsa, vad du har lättare för, vad du helt enkelt Vill veta mer om! :)