Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivar,

    ja, det är ganska stor skillnad.
    I Natur-natur (NA/inriktning Naturvetenskap) ingår Fysik2, Kemi2, Biologi2 och matematik4 och alla de kurser med godkända betyg krävs för bl.a läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, veterinär- och marinbiologutbildningar.
    I inriktningen "samhälle" på NA läser man inte (i alla fall inte som obligatoriska kurser) ngn av de kurserna som jag nämnde ovan.

    Kika gärna på Programplan för NA där ser du bl.a vad skillnad mellan inriktningarna är (vilka de inriktningskurserna är) och på yrken-na-natur-och-samhalle

    och med examensbevis från NA inkl. godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 blir man även behörig till bland annat följande utbildningar:
    Ämneslärarprogrammet (lärare i matematik);
    Civilingenjörprogrammet
    Läkarprogrammet
    Tandläkarprogrammet
    Veterinärprogrammet
    Biolog-utbildningar inkl. Marinbiolog. alltså de utbildningar där inriktningskurserna i inrikt."Naturvetenskap" krävs för Särskild behörighet.