Linnéa
    Jag gillar inte att stå framför klassen och redovisa något, jag rättare sagt avskyr det, jag får ångest bara jag tänker på det. På både samhäll och barn- och fritidsprogrammet säger de att det är något som de jobbar med, men jag undrar vilket som egentligen är bäst att välja? Jag vill senare bli något som polis, eller kanske förskollärare, något som innebär att jobba med människor.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du är inte ensam om att stå framför klassen och ha muntliga redovisningar -det är många som inte gillar det! Dock är det något som man på de flesta gymnasieprogram gör - det är liksom ett sätt att träna och öva inför arbetslivet där det ofta krävs att du kommunicerar och pratar inför människor. Vill du jobba med människor så kan det vara en viktig grej att träna på.

    Om du läser Samhällsvetenskapliga programmet så läser du alla kurser du behöver för att gå vidare till både en polisutbildning eller lärarutbildning. Läser du Barn och fritid får du ofta lägga till de kurser som behövs - du brukar kunna välja till dessa på programmet på skolan inom olika valbara kurser.

    /Lena, Syv