Nora
    Hej,
    Jag går just nu i högstadiet och läser matte 1b.
    Jag har bestämt mig för att gå estet, och där är matte 1b den enda matten inkluderad.
    Jag kommer förmodligen vara färdig med matte 1b när jag går ut 9:an, och jag vill gärna fördjupa mig i matte.

    Därför undrar jag vad skillnaden mellan a, b, c och 1, 2,3 är. Vad ska jag fråga om att få fördjupa mig i? Vad är bäst att ha för grund till högskolan? Är det mer avancerat att gå matte 1c än 3a eller hur fungerar det och när läser man vad?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    förklaringen om olika mattespår och nivåer finns bl.a på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    Läs gärna där - länk ovan - och återkom sedan, om ngt. är oklart efteråt.

    För övrigt, så stämmer det att man på Estetiska programmet läser endast matte 1b. Se programplan för ES >>. Att läsa mer matte på ES får man, men det kan inte garanteras att det skulle gå... detta pga mer matte är inte obligatoriskt, och det är lärarbrist. Schemaläggningsproblem kan också uppstå... - men ofta kan man läsa även Matte 2b och kanske t o m matte 3b även på estetiska programmet.
    Vad som är bra för högskolan, beror helt på VILKEN UTBILDNING MAN VILL GÅ. Exempelvis för juristprogrammet behöver man inte mer matte än matte 1. Men för psykologprogrammet är matte 2 en kurs som ingår i särskild behörighet och är därför "ett måste". Vill man bli fastighetsmäklare eller civilekonom, så är matte 3 ett krav. För läkare, veterinär, tandläkare, marinbiolog och civilingenjör är matte 4 en kurs som ingår i särskild behövighet och man måste ha godkänt betyg i den, om man vill bli behörig och kunna konkurrera om plats på utbildningen.

    För godkända betyg i kurser som är Utöver, det vill säga i Högre mattekurser - får man meritpoäng. Var god läs om det på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Vänligen
    ANNA