elev

    Hej! Som rubriken lyder :) Finns det någon skillnad mellan dessa två? Hur utbildar man sig till skolsjuksköterska? Och hur ser konkurrensen ut? Är det svårt o få jobb? Vad tjänar en sjuksköterska och en skolsjuksköterska?? Är det någon skillnad?

    • elev : Hej, tänkte tillägga om kurator, hur ser efterfrågan ut på arbetsmarknaden?
    • Anna :

      ang. Kurator - vill du veta hur det ser ut idag eller om fem år? Socionomprogrammet tar 3,5 å att läsa; sedan krävs det också (oftast) påbyggnad på minst 1 år och att man har jobbat ett par år innan man kan ha en rimlig chans att få jobb som kurator; då är vi minst 5 år "framme i tiden".Hur det kommer se ut på arbetsmarknaden om fem år - är det ingen som vet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Skolskoterska är i Sverige en sjuksköterska som jobbar på en skola. Utbidlning på sjuksköterskeprogrammet krävs + ofta också även påbyggnadsutbildning, men även med endast grundutbildning från ssk-programmet (och när man sen får också legitimation som sjuksköterska och har jobbat i några år) kan man få jobb på en skola och kallas då skolsköterska.
    Enligt vad vi vet, så är det stor konkurrens på jobben som skolsköterska - detta pga det är inte så jättemånga tjänster som finns + att de sjuksköterskor som tröttnar på stress i sjukvården och vill jobba endast på "kontorstider" söker sig gärna till skolorna.
    Mvh
    ANNA

    • elev : Jaha, jag läste att det inte heller finns så många tjänster som skolsjuksköterska?
    • Julia : Mindre skolor har endast deltidstjänster för skolsköterskor; en och samma skolsköterska kan på så sätt ha ansvar för flera skolor och kanske ändå jobba deltid. Det är många fler sjuksköterskor som jobbar på sjukhus, på vårdcentraler och diverse andra med.inrättningar än på skolorna. Vill man (eller om man kanske behöver) jobba på endast kontorstider, så är det, som sjuksköterska, inte så många platser att välja på - utan det blir då mycket populärt att söka sig till en skola (som har stängd på kvällstid, nätter och helger); en sjuksköterska som är ensamstående med barn kanske inte har barntillsyn för egna barn på icke-kontorstider och är då "tvungen" att söka jobben som skolsköterska (för att endast jobba på kontorstid). På så sätt blir det stor konkurrens om jobben som skolsköterska.
    • Ludmila : Antal tjänster som skolskötrska är "en sak", men de jobben är Mycket eftertraktade. Vad jag vet, så är det mycket svårt att få jobb (även deltid eller vikariat) som skolsköterska. Anledningar är väl de som nämns i Annas svar och Julias kommentar: både "kontorstider" och mindre stress som lockar över från sjukhus till en skola!