Carl
    Jag jämför antagningspoäng på olika lärosäten runt om i landet. Tänkte söka in med mitt resultat på högskoleprovet. Vad är skillnaden mellan urval 1 och urval 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    i urval 1 får de som kom in besked ANTAGEN och har viss tid på sig att svara Ja eller Nej, tack /återbud/ till erbjuden plats; om några svarar nej - då befrias några platser och då kan i Urval 2 ännu några fler komma in (därför brukar antagningsgräns sjunka i i alla fall något vid antagning i urval 2).
    Läs gärna info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/Det-andra-antagningsbeskedet