Leila

    Vad är skillnaden mellan Nk1b eller Nk1a1 eller Nk1a2 eller Nk2? Det är så att jag har gått natur/samhälle och läst biologi 1 och kemi1 och jag har godkänt i båda kurserna men fysik 1 blev jag inte godkänd i. Vilken av (Nk1b eller Nk1a1 eller Nk1a2 eller Nk2) borde jag läsa nu på komvux för att bli behörig till sjuksköterska eller biomedicinsk analytiker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inför sjuksköterskeprogrammet krävs naturkunskap 2 (godkänt betyg). Du kan läsa naturkunskap 1b och sedan 2, eller nk 1a1, sedan 1a2 och sedan 2.
    Nk1b = nk1a1 + 1a2 så det spelar ingen roll om man läser 1a1 och sedan 1a2 och sedan nk2, eller om man direkt läser en större kurs nk1b och sedan nk2.
    *******
    Utbildningar till BMA brukar kräva följande särskild behörighet: Biologi 1, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3b/3c. Här behöver du få godkänt betyg i Fysik 1a (eller i två små kurser som tillsammans utgör fysik1a).
    Om du får godkänt betyg i fysik 1a, behöver du i så fall inte läsa naturkunskap 2 (för behörighet till sjuksköterskeprogrammet) - för att du i så fall kommer anses vara, vad naturkunskap, anbeträffar, Behörig (genom ersättningsmöjlighet: godkända betyg i biologi1, kemi1 och fysik 1a, om man har alla de 3 betygen, gör så att man inte behöver läsa naturkunskap 2).

    • : Men om jag redan har betyg i biologi 2 behöver jag ändå läsa två kurser i naturkunskap?
    • Anna : Det måste du fråga Antagningsgruppen eller studievägledare på det lärosäte dit du vill komma in på om de kan bevilja undantag och bedöma dig som behörig. I annat fall behöver du läsa Naturkunskap 1b och sedan Naturkunskap 2. På heltid kan du läsa de två kurserna på 10 veckor (fem veckor per kurs).