Madeleine
    Jag har sökt till statsvetarprogram och tänkte plugga master vid annan skola, då min skola kallar programmet statsvetarprogrammet undrar jag vad skillnaden är på statsvetarprogrammet och politices kandidatprogram? Kan jag som nyexaminerad vid statsvetarprogrammet söka till en skola som kallar sin master för politices master? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    vilka masterprogram som kommer att finnas möjlighet att söka till om 3 år, vet vi idag ännu inte. Programutbud förändras. Vilka behörighetskraven blir till de masterprogram (förutom att man ska ha kandidatexamen i grunden - det kravet borde finnas kvar).
    Du får gärna ta kontakt med antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa masterprogrammet. De vet bäst om behörighetskraven och övriga villkor för att kunna bli antagen till deras egna utbildningar.
    Allmänt gäller: det är viktigare Vilka Kurser som ingår i det programmet du tar examen ifrån, än vad programmet Heter - när du söker till utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogrammen.