Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anton, på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jamtlands-gymnasium-wargentin erbjuds det båda inriktningar på Ekonomiprogrammet, ekonomi & juridik.
    Oavsett inriktning, läser man 300 poäng programfördjupande kurser
    och 200 poäng - Individuellt val.
    Skillnaden är att Programfördjupande får man inte läsa vilka kurser som helst, utan det finns en lista på vilka kurser som får läsas på Ekonomiprogrammet. Den listan begränsas av varje enskild skola - enligt vad som skola har möjlighet att erbjuda /behöriga lärare måste finnas och schemat måste också gå ihop/.
    Individuellt val är det egentligen vilka som helst kurser som får läsas - t.e.x Moderna språk /Japanska/ steg 5 ... men behörig lärare måste finnas, ett tillräckligt stort antal elever måste anmäla sig för att bilda en grupp och återigen - schemat måste gå ihop.
    Det är alltså större frihet i att välja kurser inom Individuellt val för att inom Programfördjupningen finns det ännu en begränsning /Skolverkets lista på vilka kurser som får läsas på olika program/.
    Lista på vilka kurser varje skola kan erbjuda - är inte konstant. Förändringar sker pga t.ex. en behörig lärare i Japanska blir pappaledig och det finns inte en annan att få tag på... och då kan inte skola erbjuda läsa just ett visst ämne.
    Hoppas jag lyckades förklara. Återkom annars. *L*
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte