Frida
    Hej!
    jag undrar vad det är för skillnad på en friskola med lite högre median med "samma" betyg som jag har kämpat för att få i från åk 9 och en kommunal skola med lite lägre medianpoäng.
    Jag har nämligen som slutantagning valt en friskola (Täby enskilda gymnasium natur,natur) i förstahand och kommunalskola (Åva gymnasium natur, natur) i andrahand. Båda verkar ha en trevlig stämning, undervisningen verkar också bra. Det är väl mest om betygshetsen ökar i en friskola. Om jag inte trivs får jag väl byta i omvalsperioden men man vill helst slippa byta då första intryck att lära känna andra är viktig och man vill inte hamna efter från början. Jag vet att det variera för olika friskolor men om du har något tips hur jag ska tänka vore jag tacksam.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!

    Om olika typer av skolor (fristående, kommunal, landstingsdriven) kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Du har sökt till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/taby-enskilda-gymnasium i första hand och till den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium - i andra hand.

    Om du är folkbokförd i Stockholms län, blir det ingen skillnad i mottagandet: du är förstahandssökande till båda skolorna.
    Angående antagningsgräns (vilket Mtv kommer att krävas för att komma in) så vet man inte på förhand hur det blir. Det räknar man i efterhand. Vi vet hur det var förut och av det kan man dra vissa slutsatser men det kan ändras framöver.
    Det som skiljer skolorna åt är det bl a vilka valbara kurser (inom Programfördjupningen och Individuellt val) som man får välja mellan. Vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på NA kan du se i programplanen på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Mycket bra att du tycker om båda skolorna som är ditt första och andrahandsval. Har du bara två alternativ i ditt val eller ännu fler?

    Du skriver att om du inte trivs får du "byta i omvalsperioden" och här undrar jag hur du menar? Omvalsperiodens sista dag var, så vitt jag förstår, den 18 maj i Stockholms län - så omvalsperioden är slut. Eller menar du någonting annat? Förklara gärna.

    Önskar dig allt väl! Återkom gärna och förklara vad du menar med "omvalsperioden" som ännu inte har varit. Jag är nyfiken! :)
    ANNA
    Hej igen!

    Att byta skola kan bli svårt. Du är i så fall beroende av lediga platser: en inga lediga platser finns på den utbildningen, dit du vill byta - går det inte att byta. Och då spelar det ingen roll om du t.ex. har mycket högre Mtv än några av de elever som kom in på utbildningen. Är man ANTAGEN kan man inte bli avvisad från utbildningen p g a en annan sökande med högre Mtv har ändrat sig. Jag tänkte att jag vill förklara det så att du vet vad som gäller.

    En utförlig förklaring finns på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram
    Jag råder dig att läsa den.

    Jag hoppas att du kommer att trivas på den utbildningen (program och inriktning) som du kommer att läsa!

    Hör av dig längre fram och berätta hur det går!
    många vänliga hälsningar
    ANNA
    • : Tack! Det jag tänkte kring var att man kan byta i höst om man inte trivs, men som sagt tycker jag om båda skolorna. Men man undrar alltid om man har gjort rätt val och det är svårt och veta om betygshetsen är större i en friskola och om de också följer läroplanen. Jag ligger bra till inför antagningen och självklart har jag några skolor till :) Frida
    • Anna : Bra att du har flera alternativ i ditt gymnasieval! Friskolorna är skyldiga att följa läroplanen. Att byta skola när läsåret har börjat kan bli svårt. Jag skriver ett utökat svar till dig nu.