Anna
    Hej! Jag pluggar psykologprogrammet och har väldigt många olika intressen inom psykologi. Jag har ett tag varit inne på psykologi inom brott och rättsväsendet. Jag förstår dock inte om det finns en skillnad på forensisk psykologi och rättspsykologi? Många olika källor beskriver dem väldigt lika, även om de nämner de två som olika begrepp. Och om jag skulle vilja ha ett yrke som rättspsykolog eller forensisk psykolog (om det nu är en skillnad på dem), behöver jag komplettera min utbildning på något sätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    en mycket intressant fråga du ställer men som också övergår den kompetensen som en "allmän studie- och yrkesvägledare" har; SYV är inte utbildad psykolog och tyvärr inte har eller kan skaffa sig spetskompetens inom alla de olika yrken och branscher; önskar att det fanns den möjligheten, men tyvärr - så finns den inte...  Rekommenderar därför att du vänder dig till personer som är välinsatta inom område Psykologi, t.ex till IHPU - Institutet för högre psykologutbildning och/eller till Sveriges psykologförbund.
    Dina lärare inom psykologprogrammet borde kunna ge dig svar på din fråga eller i alla fall hänvisa rätt - var du kan få svar på frågan.

    Återkom gärna till oss och berätta om du fick svar, var i så fall och om det är samma yrke eller olika; vi vill också veta det! :)

    Vänligen
    Julia syv