Elev
    Vad är skillnaden på socialpedagog och behandlingspedagog?
    Kan båda läsas på distans? Isåfall vart?
    Hur söker man yh-utbildningar?
    Vart kan jag läsa mer?
    Finns det liknande utbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisen!
    Läs gärna på info/behandlingspedagog-socialpedagog där vi gör ett försök att förklara likheter och skillnader mellan flera "liknande yrken". Utbildningar inom det område som du är intresserad av finns i flera olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola, på folkhögskolorna och kan också finnas på högskolenivå. Och även kan ges som privata utbildningar där de studerande betalar för undervisning och oftast inte har rätt till studiemedel från CSN.

    Du frågar också hur man söker till en yrkeshögskoleutbildning. Det bör finnas information om hur man gör ansökan på utbildningens egen webbplats. Många yrkeshögskoleutbildningar använder sig av digital ansökan men det kan finnas de som fortfarande önskar att man skickar in pappers-blanketter (med de blir allt färre).

    Du frågar också hur man ansöker till en yrkeshögskoleutbildning. Det bästa sättet är att hitta den utbildningen man är intresserad av, t.ex utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog och i presentationen på www.yhguiden.se kan ofta finnas "knappen"ANSÖK DIREKT. Den aktiveras under ansökningsperioden. Annars så letar man på utbildningens webbplats efter informationen om när ansökningsperioden blir och hur man ansöker. Många ggr kan man göra INTRESSEANMÄLAN, t.ex campusnykoping.se/yrkeshogskolan/behandlingspedagog finns det "en knapp"=klickbar länk där man kan anmäla sitt intresse, så blir man förhoppningsvis kontaktad av de utbildningsansvariga.

    Till yrkeshögskole- och folkhögskoleutbildningar söker man till varje utbildning separat, direkt till den skolan som erbjuder utbildningen. Fördelen här att man kan bli antagen till ett stort antal utbildningar samtidigt och välja sedan vilken eller vilka man tackar Ja till. Och samtidigt kan man också söka till högskole- och universitetsutbildningar via www.antagning.se