Astrid

    Hej! Jag behöver ta ett naturvetenskapligt basår för att kunna söka mig vidare till vissa eftergymnasiala utbildningar och funderar på vad som är smartast av följande: Alternativ 1: Att plugga det naturvetenskapliga basåret på Komvux och därmed kunna konkurrera inom denna ansökningspool. Alternativ 2: Gå det naturvetenskapliga basåret på det universitet jag sedan vill plugga på och ha "halva inne". Mina betyg ligger på strax över medel men som det ser ut nu med konkurrensen av dels jobb som i sin tur gör att många söker sig till studier så kommer jag inte att bli antagen med mitt meritvärde. Jag ska skriva högskoleprovet och förhoppningsvis få ett bättre resultat än tidigare genomförda prov och dessutom så kan konkurrensen lagt sig tills att jag gått mitt naturvetenskapliga basår då coronakrisen förhoppningsvis är över. Men som det ser ut just nu så får jag varken jobb eller kan konkurrera särskilt bra på universiteten tyvärr. Konkurrensen är stenhård.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    sök till komvux och till naturvet.basåren på högskolenivå - och se var du kommer in. Att man söker till ngn utbildning betyder tyvärr inte alltid att man kommer in, blir antagen.
    Till basåren på högskolenivå konkurrerar du med ditt meritvärde och med resultatet av högskoleprovet. Se om du kommer in.

    Ansökan till Komvux
    Komvux har andra prioriteringsgrunder - det spelar ingen roll hur höga betyg man hade förut. Till NO-kurserna på gymnasial nivå på komvux krävs endast grundskolekompetens. Se när ansökningsperiod ligger i din kommun och gör ansökan. Det är helt ofarligt att söka läsa på komvux; kommer man in men inte vill läsa, lämnar man Återbud (svarar att man ej vill använda sin utbildningsplats).
    Om du inte har ngt jobb och ska vänta på att få svar på din högskoleansökan i juli och kanske då tyvärr får svar RESERV och så får du vänta till september för att sedan kanske inte komma in ändå... då blir det ju inte alls bra. Så, mitt råd är att du försöker komma in på komvux kurserna snarast möjligt, men att du samtidigt innan 15 april ansöker om nat.vet.basåren på högskolenivå (på alla de lärosäten där du vill/kan läsa). Om du kommer in på basåren på högskola-universitet kan du hoppa av komvux-studierna och läsa på basåret. Skulle du inte komma in på basåret på högskola, fortsätter du läsa på komvux.