lala
    Hej,

    Som frågan tyder vill jag veta mer detaljerad vad är skillnaden mellan teoretisk och praktiskt utbildning på universitetet.

    Jag är 34 år gammal och har bott i Sverige 4 år. Innan jag ansökte till socionomprogrammet var jag säker att det är det som jag vill utbilda mig. Så I höst började jag socionomprogrammet och slutade direkt efter några dagar. Det kändes som att det inte är min grej och själva utbildningen var flummig, alltså det var inte fakta baserad enligt mig. Det var inget svart eller vit, alla sanningarna var sanna om du förstå vad jag menar. Man behövde filosofera mycket vilket jag inte är så duktig som jag har uppfattad nu. Problemet också kan vara att jag har brist på språket för att kunna filosofera som de andra gör.

    Nu planerar jag utbilda mig till något utbildning som är faktabaserat och syftet med utbildningen är att lära mig något samtidigt som utbildningen leder till jobb så klart. Jag vill jobba med människor och hjälpa dem. Själv har jag tänkt om sjuksköterska programmet, kan det vara nåt för mig?

    - kan du först ge definition till teoretiska och praktiska utbildningar?
    - förslag till teoretiska och praktiska utbildningar?
    - Förslag för utbildningar var man inte behöver filosofera?

    Mvh
    lala

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lala!
    Känner du till Yrkeshögskola?
    Se på www.yhguiden.se - det är en annan utbildningsform än högskola.
    Utbildningar på yrkeshögskola är mer praktiska än högskoleutbildningar och oftast är de kortare än högskoleutbildningar. YH-utbildningar innehåller mycket praktik ute på företag (LIA = lärande i arbete).
    Det finns restplatserna på Yrkeshögskola och kanske kan du hoppa in i en utbildning som precis har startat eller startar inom kort, se på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0&Education.available_slots=1

    Ang. definition på "teoretiska" och "praktiska" utbildningar på högskola, så är det svårt att inkomma med någon sådan. Alla utbildningar på högskola/universitet innehåller en hel del "teorier" och "filosoferande" (som du skriver om i din fråga).

    Sjuksköterska är mer praktisk utbildning än Socionom men även i sjuksköterskeutbildningen ingår det etiska diskussioner om vad som är lämpligt att göra och säga i vissa situationer inför patienterna och deras anhöriga. Det finns en oändlig mängd olika situationer som kan uppstå när man har med människor att göra och det är omöjligt att på förhand kunna förutse alla dem och skriva tydliga faktabaserade instruktioner om vad man bör göra i varje situation. Därför måste man diskutera kring regler, riktlinjer och "policy" så att man sedan kan fatta egna beslut i varje situation som kan uppstå.

    Jag ska fundera lite mer och även samråda med kollegorna. Om jag känner att jag hittar ett bättre svar på din fråga, så återkommer jag till dig.

    Än så länge så vill jag tipsa dig om hemsidor där du kan hitta info som jag hoppas blir till hjälp för dig:
    kolla igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/
    se alla högskoleutbildningar på www.studera.nu

    se alla yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    se alla folkhögskoleutbildningar på www.folkhogskola.nu

    se även på kommunens hemsida (den kommunen där du är folkbokförd) - vad som finns att söka inom Komvux
    se vilka arbetsmarknadsutbildningar som finns att söka via Arbetsförmedlingen på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Arbetsmarknadsutbildningar.html

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA