Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, behörighet till läkare är grundläggande behörighet plus fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik4. Urval sker på betyg och på resultatet av högskoleprovet. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Men undrar bara hur många % på betyg och hur många % på resultat av hp?.Mvh
    • Mikael : Det kan variera från år till år och från en högskola till en annan. Det vanliga är att man tar in 40% på högskoleprovet och 60% på betyg, men det kan också vara 50-50% eller en tredje del på högskoleprovet och två tredjedelar - på betyg.
    • : Tack!