Jelena
    Hej, som rubriken lyder så undrar jag Vad är yrkeskluster och vilka yrkeskluster finns det?
    tack på förhand för ett snabbt och utförligt svar!
    J. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack Jelena för din fråga om yrkeskluster!
    Ordet "kluster" betyder anhopning, hop, grupp, klase.

    Alltså kan man säga att yrkeskluster är ungefär detsamma som en "yrkesgrupp", fast min erfarenhet är att yrkeskluster brukar inkludera flera mer eller mindre närliggande yrkesgrupper, alltså tror jag att yrkeskluster som begrepp används för att benämna "en större grupp, bestående av mindre yrkesgrupper".
    Att indela yrken i grupper eller i kluster är inte någon exakt vetenskap, utan snarare en bedömning. Och därför kan lite olika indelningar i yrkeskluster hittas på olika ställen.

    Exempel på yrkeskluster:
    Administration och ekonomi

    Installation och relaterad produktion

    Yrken inom säkerhetsarbete

    Transport --- men på ett annat ställe hittar man "Transport och logistik" som  en yrkeskluster.

    Yrken i försvarsmakten

    Sanering och renhållning

    Förvaltning

    Serviceadministration

    Yrken inom naturvetenskap

    Jordbruk --- men kan man också indela på så sätt att man skapar en yrkeskluster "Djur-, skog- och lantbruk".

    Försäljning

    Yrken inom pedagogik

    Konst, kreation och mode

    Kultur, media och design

    Industri-, maskin och verkstadsteknik

    Social- och personlig service

    Socialt arbete

    Informations- och kommunikationsteknik

    "Tekniska yrken"

    Byggnation --- men på ett annat ställe hittar man förljande indelning: "Bygg-, konstruktions- och anläggningsteknik", alltså "Byggteknik" ingår enligt den senare indelningen i en ännu lite större yrkeskluster.