Ellinor
    Hej! Jag är 15 år och funderar lite på ett yrkesprogram, och jag läser om att efter gymnasiet kan man göra en "yrkesexamen."
    Är det typ ett bevis för att man kan ett specifikt yrke, räknas man som färdigutbildad?
    Hur gammal måste man vara för att få göra detta?
    Kan man jobba utomlands i t.ex Spanien med en yrkesexamen?
    =)

    Mvh Ellinor
    • Anna : Vilket yrkesprogram du är intresserad av och i vilken stad vill du gå på gymnasiet?
    • :

      Jag är intresserad av bygg och anläggning, el och energi samt vvs. Jag har bara möjlighet att gå i Karlstad.

      Nu förstår jag det här med yrkesexamen lite bättre. Så om man klarar utbildningen och genomför ett godkänt gymnasiearbete så får man ett examenbevis alltså?

      Jag pluggar spanska på min fritid varje dag. Den skola som jag är intresserad av, nobelgymnasiet, säger att man kan åka till sundstagymnasiet för att läsa spanska. =)

      Tack så mycket för tipsen! Om jag väljer ett yrkesprogram så ska jag fråga om man kan få betygen på engelska!

    • Milla : Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor, vad roligt att du funderar på ett yrkesprogram på gymnasiet!

    Yrkesexamen har man om man får ett dokument som heter Examensbevis och det får elever som uppfyller kraven efter 3 års studier på ett yrkesprogram på gymnasiet. Om man inte uppfyller kraven, får man ett Studiebevis. Studiebevis kan senare, på komvux, kompletteras upp mot examensbevis.

    I Examensbevis från ett yrkesprogram igår både yrkeskurserna och kurser i "allmänna ämnen" som svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, naturvetenskap, religionskunskap, historia och en obligatorisk kurs Idrott och hälsa 1. För att uppfylla kraven för examensbevis från ett yrkesprogram måste man bland annat ha minst 400 godkända poäng Yrkeskurser, som är specifika för just det programmet.
    Det är tanken att alla elever på gymnasiet bör uppfylla kraven och få Examensbevis, men så blir det tyvärr inte alltid så - det brukar finnas elever som ej uppfyller kraven, t.ex pga skolk, dålig prestation, eller för att de hoppar av gymnasiet eller för att de känner att de valde fel program... eller så kan det vara sociala eller hälso-orsaker också.

    Det är, alltså, inte ngt. "speciellt" man gör för att få ut Examensbevis, utan man följer undervisningen, men bland annat måste man få godkänt betyg i den obligatoriska kursen som heter GYMNASIEARBETE.

    Vilket yrkesprogram är du mest intresserad av? det finns 12 st. yrkesprogram på gymnasiet idag. Och så finns det också flera inriktningar på de flesta programmen, dock inte på VO (där finns det inga inriktningar men finns möjlighet till specialisering).
    Info om samtliga gymnasieprogram som går att läsa i Sverige idag finns bl.a på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Ang. möjlighet att jobba utomlands
    De flesta gymnasieskolor ger, på begäran, betygen även på engelska; annars kan man ändå få betygen översatta till engelska eller till ett annat språk (om inte annat, så kan du sen vända dig till Auktoriserad översättare och betala själv för översättningen).
    Att få anställning - är det upp till arbetsgivaren vem hen anställer.
    Har du planer på att jobba i Spanien, är det bra att lära sig även så mycket spanska som möjligt.

    Tips!
    Fråga på den gymnasieskola som du vill i första hand söka till - om de kommer ge dig betygen även på engelska i slutet av årskurs 3; fråga också om du ska kunna läsa spanska när du går på den skolan. Jag tror du, för det, behöver välja en gymnasieskola, som även erbjuder Humanistiska, Samhällsvetenskaps-, Ekonomi- eller Naturvetenskapsprogrammet; detta för att på de programmen ingår kurser i Moderna språk som obligatoriska och då finns det på skolan lärare som kan undervisa i spanska; och därför är chansen större att du ska kunna läsa spanska.
    I yrkesprogrammen ingår inte moderna språk som obligatoriska, men det är inte förbjudet att läsa moderna språk, bl.a spanska - t.ex som kurser inom Individuellt val (där ryms 2 kurser moderna språk och ännu en kurs kan du kanske läsa som U-kurs, utökat program - för det krävs i o f s Rektors beslut).

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    EE erbjuds i Karlstad på fyra gymnasieskolor - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?EE/Karlstad

    VVS - på 2 gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?VVS/Karlstad
    och BA - också den på 2 gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?BA/Karlstad

    Du skriver om att du är intresserad av Nobelgymnasiet; gå på öppet hus på den skolan den 23 nov 2019. Nobelgymnasiet verkar erbjuda alla de 3 yrkesutbildningar som du är intresserad av. Bra om du kan forsätta läsa spanska. På skolan (på ett yrkesprogram) har du rätt att läsa svenska 2 och 3 samt engelska 6, alltså kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier (i Sverige). Om du ej tänker läsa på högskola i Sverige, välj i alla fall läsa Engelska 6 (du behöver i så fall inte läsa svenska 2 och 3).

    Studie- och yrkesvägledare