J
    Hej Jag kan tänka mig följande utbildningar:

    1.Socionomprogrammet
    2. Personalvetarprogrammet
    3. Studie- och yrkesvägledarprogrammet

    Vad anses vara bra snittbetyg på dessa utbildningar, för att jag ska ha goda chanser att bli antagen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    hej K!

    till Socionomprogrammet i Göteborg och i Stockholm brukar antagningsgräns ligga på minst 17.0 i Meritvärde. Allt som är över 17.0 Mtv skulle jag kalla för "bra snittbetyg".

    Har man lägre, så finns det en påtaglig risk att inte komma in - i alla fall i det första urvalet.
    Sedan när sökande får besked ANTAGEN och börjar svara - och vissa tackar Nej till sina platser (fick jobb, skall flytta, ska ha barn eller andra orsaker - sjukdom, familjeomständigheter mm.) - då befrias platserna och sökande från Reserv börjar komma in. Får man reservplats nr. 5 t.ex. då har man mycket goda chanser att komma in.

    Hoppas att du har förståelse för att antagningsgräns kan ändras och det kan bli "hur som helst" vid den kommande antagningen - "åt båda håll", alltså. Det är som väderprognos: ibland stämmer det men för det mesta - inte! :) Men vi håller tummarna!

    Milla
    Studie- och yrkesvägledare