Zahra
    Hej!
    Jag har kollat på en del antagningspoäng för olika program. På vissa program varierar antal platser ganska kraftigt, när det är låga poäng finns många tillgängliga platser och vice versa. Vad avgör vilket antal platser skolan kommer erbjuda kommande antagning? Finns det något sätt kan man uppskatta om det kommer vara fler eller färre platser HT21 än åren innan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zahra!
    Du eller vi på FRåGA SYV kan på intet sätt påverka antal platser på högskoleutbildningar. Vilka de olika faktorer som avgör antal platser på de olika utbildningarna, är kan du fråga UHR och UKÄ - min gissning är att det är komplicerat och många olika faktorer spelar in.
    Sedan är det också så att även om man vet att antal platser kommer utökas, då kan det bli fler sökande eller att sökande har högre merit som de söker med - så ligger antagningsgräns sedan ändå på ungefär samma nivå.
    Att gissa vilken utbildning som det blir lättare att komma in på är mycket svårt (troligtvis omöjligt). Vi rekommenderar därför att söka till flera utbildningar samtidigt och att försöka skaffa sig så höga meriter som möjligt. Och om man söker till svenska högskoleutbildningar att även göra högskoleprovet.