Erica
    Hej! Jag undrar vad högskoleprovet egentligen mäter och vad det är som avgör vilket resultat man får. Jag har skrivit HP 5 gånger och fått urusla resultat, ändå har jag bra avgångsbetyg från gymnasiet. Jag har flera kompisar som inte har lika höga betyg som jag har, då jag pluggar betydligt mer än va de gör, men ändå får höga HP-resultat.

    Jag har försökt att öva på gamla högskoleprov, men är inte ens på långa vägar uppe i deras nivå. Hur mycket kan man höja sitt HP-resultat och har varje individ en slags övre gräns som inte går att övervinna? Och vad mäter egentligen HP? Varför får mina kompisar högre HP-resultat än vad jag får utan att förbereda sig till det, medan jag kämpar och sliter för att höja mitt resultat, läser vetenskapliga artiklar, gör gamla HP etc, men inte ens kan mäta mig med dem?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    HEJ ERICA,

    VAD TRÅKIGT ATT DU FICK LÅGA RESULTAT PÅ HÖGSKOLEPROVET EFTER 5 GGR SOM DU HAR SKRIVIT PROVET!

    Det upplägger som HP har passar inte alla.

    Du kanske gör dig bättre i andra sammanhang, inte när det gäller att under en och samma dag skriva olika delar under tidspress och stor stress.

    Som tur är, så finns det olika sätt att ta sig in på högskolan: HP, Betyg och det kan också finnas Alternativt urval>>

    Det kan också vara så att du nästa gång får en reell höjning av HP-resultatet, sådant händer, att det "släpper" liksom och allt "hamnar på plats".

    du får själv bestämma om du vill göra HP ännu en gång eller inte.

    Se om någon form av AU>>> öppnas på den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte