Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Yrke Programmerare är ganska "brett" och man som kan som programmerare  jobba med lite olika saker på olika arbetsplatser.

    Alla högskoleutbildningar hittar du via www.studera.nu men se även längre fram, för att ansökningsperiod till hösten 2016 till högskola/universitet börjar 15 mars och det är till det datumet som utbudet blir fullständig på Studera.nu.

    Tänk också på att lämpliga och intressanta utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskola, exempelvis:

    Testautomatiserare

    Applikationsutvecklare

    Programmering för ihone & android

    hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag mena frontend-utvecklare, vilka kurser behöver jag?
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar på din kommentar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    behörighet till olika yrkeshögskoleutbildningar "front end" - utvecklare kan skilja sig åt lite, men ofta krävs det följande:

    Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan samt minst betyget E (Godkänt) i

    • Matematik 2  eller motsvarande
    • Engelska 5 eller motsvarande
    • Programmering 1 eller motsvarande
    • Svenska 1 eller motsvarande

    Gå in på YrkeshögskoleGuiden och se på varje utbildning - vad de kräver för behörighet. Det är bra att ha mer, t.ex om det"bara" krävs matte 2 och du har godkänt i matte 3 är det ett PLUS.

    Å andra sidan, så kan man till en yrkeshögskola - komma in även som obehörig. Man bör definitivt söka, om man är intresserad av utbildningen, oavsett behörighet.

    Jag hoppas mitt svar blit till hjälp för dig & önskar dig lycka till!

    ANNA

    P.S: alla "blåa ord" i våra svar är klickbara länkar.

    Hej igen!

    man får se vad som står på varje utbilnding - hur de beskriver sina behörighetskrav. Ibland står det Matte 2a/2b/2c - det betyder att vilken som helst kurs är OK att ha betyg i. Men ibland står det 2b/2c och det finns även - att det kan stå "Matte 2c" - det betyder att de förväntar sig att man läste på Teknik eller på Naturvetenskapsprogrammet för att c-spår i matte läses bara på de två programmen. Men till Yrkeshögskola kan man söka och komma in även som Obehörig.

    Det är mycket annorlunda - när man söker till högskola/universitet. Där är man tvungen att vara behörig.

    Skillnaden på yrkeshögskola och högskola är att det är två olika utbildningsformer. Båda är eftergymnasiala utbildningar men poängen är olika och icke-konverterbara mot varandra. Om man läser en termin på heltid på högskola, läser man 30 hp (högskolepoäng) men på yrkeshögskola är det 100 yh (yrkeshögskolepoäng) som man läser på en termin på heltid.

    Högskoleutbildningar är ofta längre och mer teoretiska. Yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare och innehåller mer praktik (minst 25% av utbildninstiden praktik). Yrkeshögskola uppvisar väldigt bra resultat i vad det gäller att f d studerande får jobb (85-90% får jobb i direkt anslutning till sin YH). Det är enbart vissa utvalda högskoleutbildningar (som t.ex tandläkare) som kan konkurrera med så bra resultat.

    • : Räcker det med matte 2a och vad är skillnaden om jag skulle gå in på yrkeshögskolan eller högskolan?
    • Anna : Det kan vara olika behörighetskrav för olika Yrkeshögskoleutbildningar /och för högskoleutbildningar för den delen/. Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig igen. ;)