Felicia
    Jag vill söka till GIH för att utbilda mig till idrottslärare upp till gymnasienivå, men får inte klart för mig vilka ämnen jag måste ha för att söka.
    Jag har den grundläggande högskolebehörigheten, och Matematik 2a, idrott och hälsa 1 och 2.
    Jag har inte naturkunskap 2, utan bara naturkunskap 1a1.
    Men behöver jag ha naturkunskap 2 för att söka om jag har idrott och hälsa 1 och 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Felicia,
    behörighet för utbildning till Idrottslärare (som kan undervisa på gymnasiet) är:
    Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 2, Matematik 2a, Naturkunskap 2 samt Samhällskunskap 1b.

    Så, det är både Idrott&hälsa 2 och Naturkunskap 2 - som krävs för behörighet.
    Du behöver läsa Naturkunskap 1a2, 50 poäng för att bli behörig till en kurs Naturkunskap 2, 100 poäng.

    Tyvärr, måste vi konstatera att du idag ännu inte är behörig.
    Du kan läsa Naturkunskap 1a2 & 2 på KomVux /Vuxenutbildningen.
    Ett annat sätt är att läsa på egen hand & göra en så kallad Särskild prövning /kostnad kan förekomma med t.ex. 500 kr. per kurs - olika kommuner gör lite olika regler kring särskilda prövningar/.

    Du kan dubbelkolla med en Studievägledare på högskolan där du vill läsa. Det kan hända att den kan tipsa om någon "genväg" - som t.ex. (i fall det finns lediga platser i år) kan du prova skriva ett personligt brev till rektor på högskola/Universitet där du vill läsa & be om dispens. Om Dispens beviljas, måste du läsa in kurserna för behörighet under din första år på lärarutbildningen (vid sidan av ordinarie studier på högskolan). Detta innebär att du läser på mer än heltid, men Studiemedel kan man bara få för heltid, dvs du får inte mer pengar om du studerar på mer än heltid.

    Önskar dig allt väl! Återkom gärna om du har fler frågor!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare