Annika
    Vill plugga till omvårdnadslärare, är nu utbildad undersköterska. Vad behöver jag för att kunna söka utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Annika,
    för att bli behörig att undervisa på Vård&Omsorgsprogrammet på gymnasiet, behöver du genom Yrkeslärarutbildning, 90 högskolepoäng = tre terminer på heltid eller sex terminer på halvtid.

    BEHÖRIGHET:
    Utöver grundläggande behörighet gäller särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen. Behörighetsvillkor för antagning till Yrkeslärarprogrammet framgår av Högskoleverkets föreskrifter, SFS 2010:2021. Särskild behörighet har den som genom yrkeserfarenhet, högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning tillägnat sig kvalificerade, relevanta och erfarenhetsbaserade yrkeskunskaper. Vad som är kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper framgår av Högskoleverkets föreskrifter, HSVFS 2011:7.
    Du kan hitta mer info- på t.ex. http://sisu.it.su.se/search/info/LSYVY/YRKE - distansutbildning mot Stockholm.

    Angående Grundläggande behörighet: den kan uppnås på väldigt många olika sätt. Mitt råd är att du tar med dig de utbildningsdokument som du har /från grundskola, gymnasieskola och alla andra utbildningar som du har gått/ och bokar tid antingen hos SYV på Komvux i din "hemkommun" /där du är folkbokförd/ eller hos SYV på Lärarhögskolan /om det finns i närheten/.
    Du kan eventuellt behöva komplettera med kurser på komvux för att få Grundläggande behörighet.
    På Lärarhögskolan kan de - genom att titta på dina meriter, inklusive arbetslivserfarenhet - avgöra om du uppfyller kraven för Särskild behörighet.

    Tips: i fall du får svar att du saknar kurser eller meriter för att räknas som behörig, kan du - samtidigt som du planerar för att skaffa dig behörighet (t.ex. ansöker om att läsa kurser på komvux) söka på REELL KOMPETENS (det betyder att du ber om att Lärarhögskolan gör ett undantag med hänvisning till dina samlade meriter). Läs mer om hur man ansöker på Reell kompetens på länken: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/.

    lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare