Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Elizabeth!

    svenska eller svenska som andra språk 3 ingår numera i Grundläggande behörighet. Har du examensbevis ?

    Utifrån din ålder, 20 år - gissar jag på att du borde på gymnasiet ha fått Examensbevis eller Studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Examensbevis från Högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet.
    Yrkesexamen ger grundläggande behörighet, om man kompletterar med godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6.

    Särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b, Matematik 2 och i Naturkunskap 2.

    Det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2; man kan i stället för godkänt betyg i Nk2 ha olika godkända betyg, ex. i 3 kurser - fysik 1a, kemi 1 och biologi 1
    eller ett antal olika kurser från Vård- och omsorgsprogrammet eller från Naturbruksprogrammet.

    Vad har du för betyg sedan innan?

    Har du examensbevis, från vilket program?
    *********
    Det bästa du kan göra är att ta dina gymnasiala betyg till Studie- och yrkesvägledare på Komvux; då kan ni tillsammans gå igenom dina betyg och komma fram vilka kurser du saknar för behörighet; och hur du ska lägga upp din studieplan.

    Hälsningar

    Mikael