Roj
    Jag vill studera juridik och undrar hur jag kan gå till väga, jag har ett slutbetyg men saknar historia vilket jag måste ha om jag förstått rätt sen har jag väl inte dom bästa betygen iaf måste nog göra högskoleprovet om jag ej tar lundvägen då. så jag undrar hur jag kan gå till väga för att att klara av introduktions kursen i juridik i Lund. Vad är bäst att göra för att ha en så bra bas så möjligt innan jag går intro kursen i lund?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Roj,
    läs Historia 1b vilket du kan göra på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - för att bli behörig till juristprogrammet;
    gör högskoleprovet så många ggr som möjligt;

    sök läsa juridiska kurser på komvux, om din kommun så erbjuder (det är inte alla kommuner som erbjuder det); Detta för att bättre förbereda sig inför studier i juridik på högre nivå;

    Kika också på yrkeshögskoleutbildningar - till Paralegal; IP-paralegal och även Offentlig upphandlare och Bygglovshandläggare - inom alla de utbildningar ingår det "viss juridik".