Robin
    Hej!

    Jag studerar till ämneslärare med examen mot gymnasieskolan och har påbörjat min andra termin. När jag är klar med mina studier vill jag allra helst jobba i gymnasiesärskolan eller lärvux. Min fråga är därför vilka vägar jag kan ta för att komma dit.

    Om jag har förstått det hela rätt så behövs en speciallärarutbildning efter 3 års yrkeserfarenhet för att kunna undervisa i särskolan. Är detta enda vägen att gå, eller går det att undervisa med en ämneslärarexamen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    det vi kom fram gäller för att bli behörig att undervisa på en särskola är följande info:
    för att SkoIverket ska kunna utfärda lärarlegitimation för en Särskolelärare, krävs att man har GrundIärarexamen mot grundskoIans "tidigare år" + SpeciaIlärarexamen med inriktning på utveckIingsstörning.

    Sedan, vid lärarbrist, borde det inte vara omöjligt att få jobba även med en annan behörighet... för ngn måste ju jobba ändå, även om behöriga lärare för tillfälle saknas... så, kanske kan en framkomlig väg vara: att söka jobb som obehörig lärare och hoppas på att få möjlighet att komma med i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare bli behöriga.
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare