josefin
    vad behöver man ha för slut betyg i nian om man vill bli åklagare, och vad ska man söka på gymnasiet för att kunna bli åklagare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du inte kan bli åklagare direkt efter gymnasiet så är det svårt att prata om vad du behöver ha för betyg. Många som tänker sig att bli jurister och sedan fortsätta utbilda sig inom rättsväsendet väljer dock t.ex. Samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet. Där läser du alla kurser du behöver för att sedan söka Juristprogrammet på universitetet. Det är ett populärt program på högskolan så du behöver ganska bra betyg från gymnasiet för att komma in.

    När du startar skolan i augusti så kan du boka tid med din Syv på skolan så kan ni gå igenom vilka gymnasieskolor som har Samprogrammet och vilka antagningspoäng det brukar vara - det vet inte jag tyvärr eftersom det kan växla från skola till skola och från år till år.. /Lena, Syv