Ddaedy
    Och vad behöver jag för tidigare behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    behörighet till Jurist är Historia 1b och Samhällskunskap 1b och så Grundläggande behörighet, som alltid krävs till alla högskoleutbildningar.
    Det är inte svårt att bli behörig till Jurist men det är höga antagningspoäng, det brukar vara så i alla fall.
    Det är olika i olika städer och varierar också från år till år, men minst alla B-betyg i alla kurser måste man nog ha om man skall ha en chans att komma in på Jurist. Vi vet givetvis inte hur det blir i framtiden.

    Mina råd är att du kämpar för så höga betyg du kan + att du gör högskoleprovet flera gånger.
    Om högskoleprovet läs på www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Mvh ANNA SYV