Linnea
    Hej!
    Jag gick Estet-Dans på gymnasiet, och linjen var högskoleförberedande. Nu lite senare har jag insett att jag vill bli djursjukskötare, men har inte kurser som krävs för att söka.
    Vad exakt skulle jag behöva läsa för att vara behörig? Och ungefär vilka meritpoäng/högskoleprovspoäng skulle behövas för tex SLU i Uppsala?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Hej Linnea!

    För att söka till djurskötare behöver du förutom grundläggande behörighet (det får du på estetiskaprogrammet, om du har godkänt i kurserna) så behöver du även ha läst:
    Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1

    Om du saknar de kurserna så kan du komplettera och läsa upp kurserna på komvux.

    På SLUs djursjukskötarutbildning är det hög konkurrens dvs många sökande därför är också höga betyg som krävs. Förra hösten (2014) var antagningen i urvalsgrupp BI - 21.50, BIEX - 21.04, BII - 22.11, HP - 1.65.

    http://statistik.uhr.se/ På den sidan kan du hitta mer statistik ifrån tidigare år på olika utbildnignar.

    Om det är djur du vill arbeta med finns det en hel del andra utbildningar som kan vara värda att titta lite närmare på.
    Du kan söka högskole/universitetsutbildnignar på: www.antagning.se

    samt yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV